لینک دانلود پاورپوینت تجلی و امکان فقری

پاورپوینت تجلی و امکان فقری|32041111|on
در حال حاظر شما فایل با عنوان پاورپوینت تجلی و امکان فقری را دنبال می کنید .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات



دسته بندی : پاورپوینت



نوع فایل : .ppt ( قابل ویرایش و آماده پرینت )



تعداد اسلاید : 85 اسلاید



قسمتی از متن .ppt :



تجلی و امکان فقری



تحلیل مفهومی علیت

علیت، مفهومی اضافی و حاکی از رابطه خاص میان دو چیز است.

پس فهم درست آن، به فهم طرفین آن (علّت و معلول) وابسته است.

معانی علّت: مفهوم عام، چیزی که‏ شی‏ دیگر بر آن متوقّف و محتاج است. این معنا، شامل علت تامّ و ناقص است. «رابطه علیّت و معلولیّت، ‏ استناد واقعیتی به واقعیت دیگر» است (مطهری، 3/190)

مفهوم خاص، چیزی که از وجود آن، وجود معلول و از عدم آن، عدم معلول لازم می‏آید و میان آن و معلولش در وجود و عدم، تلازم حاکم است (ملاصدرا، الحکمة المتعالیة، 2/127)

علیت رابطه ویژه میان علّت و معلول است؛ تلازم وجودی میان دو چیزی که یکی از دیگری صادر شده است. (بهمنیار، 519).



فلسفی بودن اصل علیت



مسائل: 1- فلسفی 2- فروفلسفی (حسی و تجربی) 3- فرافلسفی (پیش فرض فلسفه و مسائل فلسفی) بی نیاز از اثبات

علیت، مسأله‌ای فلسفی است، زیرا علت و معلول از لواحق‏ موجود بما هو موجود است (ابن سینا، الشفا، 257)

پس ‏روش اثبات آن، عقلانی است نه تجربی، زیرا کار حس، احساس دو چیزی‏ است که در پی هم رخ می‏دهند.

حتی درک تعاقب نیز، یافته حس به تنهایی نیست، چون . کار حسّ، تنها احساس دو چیز است. (ابن سینا، همان، ص 8).

نظریه: علیت فرافلسفی (پیش فرض فلسفه و مسائل فلسفی)



راه‌های کشف و اثبات علیت از نظر حکمای اسلامی



راه یکم راه امکان ذاتی ماهیت: هر ممکنی، ذاتا نسبت به وجود و عدم، لا اقتضا است. ولی همین شی‏، در متن خارج، به دلیل محال بودن ارتفاع نقیضین، یا موجود و یا معدوم‏ است

برای موجود یا معدوم شدن، از سه حال خارج نیست:1- ذات آن برای‏ موجود یا معدوم شدنش کافی باشد. 2- رجحان خودبه‏خودی وجود و عدم بر یکدیگر. 3- چیز دیگری سبب موجود یا معدوم شدن آن ‏گردد.

شق اول محال است «زیرا اگر اقتضای وجود کردی واجب الوجود بودی و اگر اقتضای عدم خود کردی ممتنع الوجود بودی» (سهروردی، 135)، درحالی که بنا به فرض، ماهیت ممکن است.

هر ماهیتی در مقام ذات، نسبت به وجود و عدم لا اقتضاست؛ حال اگر به خودش وجود یا عدم بخشد، لازم می‏آید هم واجد یکی از آن دو و هم فاقد آن باشد که اجتماع نقیضین است.





فهرست مطالب و اسلایدها:



تحلیل مفهومی علیت



فلسفی بودن اصل علیت



راه‌های کشف و اثبات علیت از نظر حکمای اسلامی



راه یکم راه امکان ذاتی ماهیت



راه دوم بداهت نیاز ممکن به علت



راه سوم کشف علیت(نه اثبات برهانی آن)



ارزیابی راه‌های کشف و اثبات علیت



ارزیابی علیت بر پایه اصالت ماهیت، تباین وجودات و تشکیک وجود



تباین وجودات



براساس تشکیک وجود



پیشینه



نظریه جامع



ملاک نیازمندی به علت



نظر حکما (امکان ماهوی



نظریه متکلمان



امکان



اشکال شهید صدر



نظریه ملاصدرا



رابطه امکان فقری و وجوب غیری



برهان‏های جاعل بالذات بودن‏ علت و مجعول بالذات بودن وجود معلول



براهین مدعای بخش دوم، یعنی مجعول بالذات بودن وجود معلول



انتساب اصل خلقت اشیا، و ادامة هستی آنها به حق تعالی



انتساب افعال به حق تعالی



پاسخ حکمای مشاء



پاسخ حکمت متعالیه



تبیین فاعلیت قریب حق